Základem stavby závodního vozu je karoserie. Tuto skutečnost mějte na paměti již při výběru vhodného vozu. Karoserie není zaměnitelný prvek jako motor nebo převodovka proto je důležité aby všechny nosné prvky karoserie byly v dobrém stavu. Stav vnějších dílů karoserie jako blatníky či kapoty nehraje roli, tyto díly lze snadno opravit avšak stav vnějších dílů karoserie může lecos vypovědět o celkovém stavu karoserie. Fiat 126 má samonosnou karoserii a proto věnujte pozornost především uložení tlumičů, převodovky, náprav. Tyto části karoserie musí být v dobrém stavu protože ovlivňují chování vozu a celkovou bezpečnost.

Pokud již máte zakoupený vhodný vůz začněte celkovým odstrojením částí interéru (koberce, čalounění, sedačky, palubní deska, skla, gumové těsnění) až v interéru nezůstane prakticky nic, Nyní je nutné odstranit tepelnou a zvukovou izolaci. To jde poměrně lehce a stačí na to obyčejná špachtle a na případné zbytky izolace použijte vrtačku s ocelovým kartáčem. Dále demontujte motor i s převodovkou, nápravy a tlumiče, brzdové vedení a elektroinstalaci.

Do takto odstrojené karoserie můžete namontovat bezpečnostní rám. Zde máte na výběr více možností. Nejčastěji se používá šestibodový rám který je do karoserie uchycen v místech A, B a C sloupků nebo jen čtyřbodový rám tzv. klec uchycená v místech B a C sloupků. Bezpečnostní rám může být pevný tedy napevno navařený nebo šroubovaný. Výběr vhodného rámu podřiďte propozicím závodů kterých se hodláte účastnit protože každý pořadatel má jiné požadavky. Doporučujeme rám montovat i v případě, že to propozice daných závodů nevyžadují protože v případě nehody o které není při závodech nouze riskujete zdraví. Směrnicí ke konstrukci rámu by vám měla být tzv. příloha J.

Po dokončení rámu následuje montáž uchycení sedaček. Zde je opět mnoho možností. Můžete sedačku uchytit napevno nebo na pojezdové kolejnice. V případě, že s vozem bude jezdit více jezdců je lepší použít uchycení s pojezdy. Typ uchycení může být limitovaný technickými propozicemi pořadatele závodu. Sedačky namontujte a pečlivě otestujte jestli vám pozice sedačky vyhovuje případně uchycení upravte. Sedačku spolujezdce můžete uchytit níže. Spolujezdec nepotřebuje takový výhled z vozu jako řidič a uchycením sedačky blíže k podlaze snižuje celkové těžiště a tím zlepšuje stabilitu vozu.

Součástí sedaček jsou bezpečnostní pásy. Běžně postačí čtyřbodové, ale opět prostudujte tehnické propozice závodů které mohou požadovat vícebodové pásy. Uchytit pásy lze do původních kotvících míst po stranách sedaček. V zadní části vozu lze pásy uchytit v místech původní zadní sedačky do podběhu zadního kola a podlahy nebo na plochu tzv. plata za zadnímy sedačkami. Pro uchycení pásů se používají oka speciálně vyrobená pro tento účel. 

Dalším krokem je převaření spojů karoserie  které zlepší její pevnost a odolnost. 

V případě že hodláte použít širší disky a pneumatiky  které se nevejdou do podběhů budete nuceni upravit lemy blatníků. Pravděpodobně nejlevnější možností je odříznout původní lem a navařit jiný. Pro tento účel se skvěle hodí vnitřní lem podběhu. Toto řešení je levné, ale vyžaduje značnou zručnost a proto je nejlepší tuto práci přenechat autoklempíři.

Mnohem jednodušší je montáž hotového laminátového bodykitu, který je přímo vyroben pro daný typ vozu,ale je mnohonásobně dražší než předchozí řešení. Montáž bodykitu zvládne prakticky každý kutil. Dostupné jsou různé verze určené pro 10" 12" nebo 13" disky o různé šířce. Díky nízké váze laminátu ušetříte mnoho kg a zlepšíte tak jízdní vlastnosti vozu. Nejlevnější jsou samotné lemy blatníků které nahrazují pouze původní lem.

Složitější a logicky i dražší jsou kompletní bodykity které nahrazují celý blatník a ušetří tedy větší porci kilogramů. Na polské obdobě aukra allegro.pl jsou občas podobné bodykity na prodej za výrazně nižší ceny, ale ceně bude odpovídat i  kvalita zpracování a dopasování takového bodykitu bude vyžadovat více času a práce.

Tyto bodykity jsou vhodné především pro závody na zpevněných površích (okruhy, vrchy, slalomy). Na šotolinu a rallye závody je vhodnější použití plechových lemů které toho vydrží daleko více než laminát.

Další možnost jak ušetřit pár kg je použití laminátových kapot. Montáž je snadná. Zadní kapota se dodává většinou bez vyřezaných otvorů pro odvádění teplého vzduchu z motorového prostoru a je tedy nutné otvory vyřezat.

Tímto posledním krokem je karoserie připravená na lakování a osazení dílů.

 

Text: Jakub Hrdlička
Ilustrace: Jakub Hrdlička
Fotografie:
Pavel Marčák
Kouťa racing team - Jan Koutský / www.maluchytabor.cz
126group2 / www.126group2.com
scuderia epifani / www.scuderia-epifani.de